Türkiye’nin otobüs beklentilerini Mercedes-Benz Türk karşılıyor
2021 yılında otobüslerinde 41 farklı yeniliği sunarak sektördeki liderliğini bir kez daha gösteren Mercedes-Benz Türk’ün Otobüs Pazarlama ve Satış Direktörü Osman N. Aksoy ile otobüs sektörüne dair merak ettiklerimizi ve Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne teslim edilecek yeni CNG’li modelleri hakkında konuştuk.
Türkiye’deki faaliyetlerine 1967 yılında başlayan, 2020 yılını otobüs ürün grubunda bir kez daha başarılarla tamamlayan Mercedes-Benz Türk, 2021 yılında 41 farklı yeniliği lanse ederek pazardaki öncü konumunu pekiştirmeyi sürdürüyor. Yıldızlı marka, yakın zamanda Ankara Büyükşehir Belediyesi ve EGO’nun açtığı yeni otobüs alım ihalesini de kazanarak, CNG yakıt sistemli 273 adet Mercedes-Benz Conecto araçların üretim sürecini başlattı ve bu sayede şehir içi otobüs sektöründeki konumunu da güçlendirdi. Mercedes-Benz Türk ayrıca Türkiye’de ürettiği otobüslerin ihracatından elde ettiği gelir ile de ülke ekonomisine katkısını aralıksız sürdürüyor.
Türkiye şehirler arası otobüs pazarı liderliğini 2020 yılında da sürdüren Mercedes-Benz Türk, son dönemde sunduğu konfor, güvenlik ve çevreci donanımlarıyla kısa zamanda yeni satın alımların oluşmasını sağladı. Mercedes-Benz Türk Otobüs Pazarlama ve Satış Direktörü Osman N. Aksoy ile yeni modelleri, Ankara için ürettikleri çevreci otobüsleri ve sektördeki konumları hakkında görüştük.
Mercedes-Benz Türk 2020 yılını nasıl tamamladı?
2020 yılında, Hoşdere Otobüs Fabrikamızda 3.611 adet otobüs ürettik. Türkiye iç pazarında 2020 yılında 347 adet şehirler arası ve 29 adet şehir içi olmak üzere toplamda 376 adet otobüs satışı gerçekleştirdik. Bu sayede bir kez daha Türkiye şehirler arası otobüs pazarının lideri olduk.
Otobüs ihracatınızdan bahseder misiniz?
Şirketimiz, 2020 yılında Türkiye’de üretilen ve ihraç edilen her 2 otobüsten 1’ine imza attı. 2019 yılına kıyasla şehirler arası otobüs satışlarımızda yüzde 90 artış sağladık. Şirketimiz, başta Batı Avrupa ülkelerine olmak üzere üretiminin yaklaşık yüzde 89’unu ihraç ederek 2020 yılında 3.209 adetlik otobüs ihracatı gerçekleştirdi. Pandeminin etkisine rağmen geçtiğimiz yıl otobüs ihracatından ülkemize 422 milyon avroluk katma değer sağladık.
Pandeminin etkilerini nasıl hissetiniz?
Mart ayında etkilerini hissetmeye başladığımız pandemi sebebiyle 2020 yılını farklı koşullarda tamamladık. Üretime yaklaşık 1 ay ara verdikten sonra gereken tüm şartları sağlayarak tüm siparişlerimizi zamanında teslim etmek amacıyla var gücümüzle çalıştık. Covid-19 pandemisi sebebiyle umulmadık koşullarda ve değişken uygulamalarla tamamladığımız 2020 yılında, satış sonrası hizmetlerimiz aracılığıyla müşterilerimizin ihtiyaçlarına göre destek sağlayarak sektörün bu alanında da öncülüğümüzü sürdürdük. Hayatın devamlılığını sağlamak anlamında servislerimizi 7/24 açık tutarak otobüs müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılamaya devam ettik.
Şirketimizin bir diğer uygulaması da garanti sürelerini uzatmak oldu. Salgının kontrol altına alınma tedbirleri kapsamında, Mart 2020’de başlayan, şehirler arası otobüs seyahatlerinin valilik kararına bağlanarak kademeli olarak sınırlandırılması sürecinde, kullanımda olmayan araçların garanti sürelerine ilişkin konunun ele alınması yönünde talepler gündeme geldi. Müşterilerinin beklentilerine her zaman yanıt vermeye özen gösteren şirketimiz, bu kapsamda kullanımı sınırlanan araçların garanti sürelerini söz konusu zaman aralığı kadar uzatarak otobüs sahiplerine destek vermeyi sürdürdü. Aynı zamanda servis sözleşmeli araçları da bu uygulama kapsamında destekleyerek; geçmiş yıllarda müşterilerimizin tercih ettiği ve güncel durumda devam eden servis sözleşmelerini de seyahat kısıtlaması süresi kadar uzattık.
Ayrıca yine bu dönemde Mercedes-Benz Finansal Hizmetler şirketimiz toplam otobüs portföyünün çok önemli bir kısmını revize etti. Ekonomik koşullar paralelinde artan maliyetler, turizm sektöründe yaşanan olumsuz gelişmeler, seyahat kısıtlamaları ve sınırlamaları gibi pek çok faktör bazı müşterilerimiz için kredide ikinci revizeyi gerekli hale getirdi ve Mercedes-Benz Finansal Hizmetler bu konuda da müşterilerimizin yanında olduğumuzu gösterdi.
Bütün bu başarılara ulaşmamızda her koşulda başarılı ve özverili çalışmalarını sürdüren ekibimizin katkısı büyük.
2021 yılındaki satış rakamlarınızdan bahseder misiniz?
Pandemi etkilerinin sürdüğü 2021 yılında satışlarımız planladığımız gibi gidiyor. Tüm modellerimizde sunduğumuz yeniliklerin de etkisiyle Ocak-Mayıs ayındaki toplam otobüs satışımız 105 adet olarak gerçekleşti. Bunun 87 adedi şehirler arası otobüslerden oluşurken şehir içi otobüs satış adedimiz de 18 olarak gerçekleşti. En son bildiğiniz üzere, Ankara Büyükşehir Belediyesi-EGO’ya 273 adet CNG’li Conecto üretmek üzere imzalarımızı attık.
Şehirler arası otobüslerdeki yeniliklere geçmeden bu ihaledeki otobüslerin özelliklerinden bahseder misiniz?
Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin 2021 yılında açtığı yeni otobüs alım ihalesini kazanarak toplam 273 adet CNG’li Mercedes-Benz Conecto araçlarımızın üretim sürecini başlattık. Dünyanın en modern otobüs fabrikalarından olan Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs Fabrikamızda ürettiğimiz, çevreci CNG yakıt özelliğine sahip Yeni Conecto Solo ve Conecto Körüklü modellerimizin ilk teslimatlarını 6 ay içerisinde gerçekleştireceğiz. 168 adedi Mercedes-Benz Conecto Körüklü CNG ve 105 adedi de Mercedes-Benz Conecto Solo CNG olarak belirlenen engelli erişimine uygun otobüslerimizde; elektronik süspansiyon, tam otomatik dijital klima, sessiz ve titreşimsiz çalışan motor gibi yüksek konfor özelliklerinin yanı sıra; elektronik fren yönetimi, yangın ikaz ve söndürme sistemi, devrilme dayanımı gibi güvenlik özellikleri mevcut. Ayrıca tüm otobüslerimizde; COVID-19 salgınına karşı geliştirilen, her iki dakikada bir aracın içindeki havanın sürekli ve tamamen yenilenmesini sağlayan klima yazılımı ve virüsleri yüzde 99,9 oranında tutma özelliği olan aktif klima filtrelerini de standart olarak sunuyoruz.
Bu ihalede CNG’li otobüsünüzün seçilmesinin sebeplerinden bahseder misiniz?
Avrupa Kalkınma Bankası (EBRD) sürdürülebilir şehirler programı kapsamında Ankara Belediyesi’nin otobüs yatırımı için çok uygun koşullarda finansman sağladı. EBRD politikaları kapsamında bu finansman koşulları CNG’li araçlar ve 2 adet dolum istasyonu için geçerli olması nedeniyle ihale bu çerçevede gerçekleşti. CNG’li araçlar özellikle CO2 salınımı açısından ön plana çıkıyor. Aslında yeni teknoloji E6 dizel ve CNG’li araçlar arasında egzoz emisyonları açısından çok küçük farklılıklar var. Yani dizel araçlarımız da aynen CNG’li araçlar gibi düşük emisyonlu ve çevre dostu. Doğa dostu yeni otobüslerimiz için en ekonomik teklifi vererek ihaleyi kazandık. Mercedes-Benz Türk olarak doğanın ve çevrenin korunması için şirketimizin her alanında yatırımlar yapıyoruz. Fabrikalarımızın üretim kapasitelerinin artmasına rağmen, çevreyi her zamankinden daha düşük oranda etkiliyoruz. Sadece CNG’li otobüsler için farklı alanlarda 1.3 milyon avronun üzerinde yatırım gerçekleştirdik.
CNG’li otobüslerinizin özellikleri nelerdir?
CNG’li otobüs konusunda, uzun yıllardır sürdürdüğümüz AR-GE faaliyetleri ve dünyanın farklı şehirlerinde kullanılan çevreci otobüslerimiz sayesinde kapsamlı bir bilgi birikimine sahibiz. CNG’li otobüslerin tercih edilmesindeki en önemli etkenler; kullanım esnasında sağlanan düşük yakıt tüketiminden kaynaklı maliyet avantajı ve çevre için düşük egzoz emisyon değerleri. Yakıt fiyatlarının yüksek olduğu ülkeler ya da yeşil belediyecilik anlayışına sahip bölgelerde özellikle CNG’li otobüsler tercih ediliyor. CNG’li Conecto’nun “Solo” ve “Körüklü” olarak iki versiyonu bulunuyor. Next Generation Conecto Projesi kapsamında ürettiğimiz araçlarımızda 12 ya da 18 metrelik versiyonlar sunuyoruz. CNG’li Conecto modellerinde yeni 7,7 litre hacimli OM 936 CNG motor, özellikle bu otobüslerin kullanımı için tasarlandı. 1.200 Nm tork üreten motor, düşük CO2 emisyon değerleri ile ön plana çıkıyor. Bu motorun kompakt yapısı aynı zamanda hafiflik, servis bakım kolaylığı ve genel anlamda düşük yakıt tüketimi sağlıyor.
Mercedes-Benz markası, şehirler arası otobüs pazarında sizce neden öncelikle tercih ediliyor?
Mercedes-Benz Türk, her zaman müşterilerine en doğru ürün, hizmet ve çözümleri sunan bir şirket olarak kendini konumlandırmaktadır. Dünyanın en modern otobüs fabrikalarından biri olan Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda ürettiğimiz Mercedes-Benz ve Setra markalı otobüslerimizle pazardaki en iddialı araçlara sahibiz. Bununla da yetinmiyoruz ve işletme maliyetlerinde en verimli otobüsleri ürettiğimizi biliyoruz. Benzer bir biçimde Mercedes-Benz Finansal Hizmetler şirketimiz sayesinde en uygun finansman çözümlerini sağlıyoruz. BusStore markamız ile de 0 km araçlarda uyguladığımız hizmetlerin aynılarını 2. El kullanıcılarımıza sunuyoruz. Tüm bu faktörleri bir araya getirdiğimizde müşterilerimize müşteri gibi değil, bir iş ortağı yaklaşımıyla hizmet veriyoruz.
Halk otobüsü pazarında da pazar payınızı artırdınız, bunu nasıl başardınız?
Halk otobüsü pazarında 2018 yılına kadar payımız yüzde 10’du, 2020’yi yüzde 50 pazar payı ile kapattık, şu anda yüzde 40 bandında ilerliyoruz. Halk otobüsçüsüne avantajlı finansman, takas imkânı sunduk. Şu anda halk otobüsü pazarında takas oranımız yüzde 45 seviyesinde ve bireysel halk otobüsü müşterilerine takas imkânı sunmamız müşterilerimiz tarafından çok olumlu karşılanıyor. Halk otobüsçüleri daha kaliteli, daha sağlam, yakıt tüketimi ve işletme giderleri düşük ve hızla nakde dönüştürebilecekleri araçlara yöneldi. İstanbul’un farklı noktalarında şehir içi otobüslere 5 adet kurumsal, uzman yetkili servisimizle esnek mesai saatleri esasına göre hizmet veriyoruz. Araçlar sefer kaybetmeden bakım onarım hizmetlerini alabiliyorlar.
2021’deki yeniliklerinizden bahseder misiniz?
2021 bizim adımıza çok sayıda yeniliği bir anda sunduğumuz bir yıl oluyor. Bu yenilikleri hayata geçirirken yolculardan, host/hosteslerden, kaptanlardan, işletmelerden ve müşterilerden gelen geri bildirimleri değerlendirdik. Ve sonucunda da 41 farklı yeniliği otobüs modellerimizde sunmaya başladık. Bu yeniliklerimizi güvenlik, konfor ve ekonomik sürüş gibi 3 ana başlıkta sunduk. Covid-19 pandemisine karşı Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs AR-GE Merkezi’nin Almanya’daki ekipler ile ortak çalışması sonucunda geliştirilen yeni donanımlarımızla da daha sağlıklı yolculukları garanti ediyoruz.
İsterseniz, bu yenilikleri farklı başlıklarda değerlendirelim. Örneğin aktif filtre sisteminizden bahseder misiniz?
Şubat 2021 itibarıyla ürettiğimiz tüm Mercedes-Benz otobüslerde, Covid-19 salgınına karşı yeni antiviral etkili yüksek performanslı partikül filtreleri standart olarak sunuyoruz. Yeni iklimlendirme sistemini de opsiyonel olarak sunmaktayız. Bu yeni iklimlendirme sistemi sayesinde otobüslerin içindeki hava, her iki dakikada bir tamamen değiştirilebiliyor.
Bu sistemi mevcut otobüslere de ekleme şansımız var mı?
Evet, elbette. Yeni otobüs siparişleri haricinde mevcut otobüslere de bu donanımlar sonradan eklenebiliyor. Bu sayede mevcut otobüs sahiplerini de servislerimize bekliyoruz.
Peki otobüs yolcuları bu filtrelerin araçlarda olup olmadığını nasıl anlayabilecekler?
Aktif filtre ile donatılmış Mercedes-Benz markalı araçların yolcu kapılarında, yolcuların görebileceği bir çıkartma mevcut. Bu noktada otobüs yolcularına da bir çağrıda bulunmak istiyoruz. Yolculukları öncesinde bilet alırlarken, seyahat edecekleri otobüslerde bu donanımların olup olmadığını acentelerinden sorabilirler. Burada amacımız sadece otobüs firmalarını değil, yolcuları da bilinçlendirmek. Bu teknolojimiz sayesinde otobüs yolculukları daha güvenli ve hijyenik bir hale geliyor.
Güvenlik olmazsa olmazlarınız arasında. Bu yıl hangi güvenlik donanımlarını eklediniz?
İlk olarak ve şimdilik sadece Mercedes-Benz şehirler arası otobüslerimizde sunduğumuz donanımlar arasında; Dönüş Asistanı (Side Guard Assist), Dikkat Asistanı (Attention Assist), Dönüş farı ve Dur & Kalk (Stop & Go) özelliğini sunarken; Park Sensörü/Asistanı ve Yokuş Kalkış Desteği’ni de 2021 itibarıyla otobüslerimize ekledik. Otobüslerimize eklenen diğer donanımlar arasında; gece sürüşlerinde aracın en arka uç noktasının daha kolay algılanmasına yardımcı olan LED takip lambası ve yıkama özelliğini de barındıran geri görüş kamerası bulunuyor. Yıkama özelliği sayesinde kameranın camı gerektiğinde kolayca temizlenebiliyor.
Konfor alanında nasıl yenilikler sunuyorsunuz?
Sadece yolcular için değil, otobüs içindeki herkese daha fazla konfor donanımı sunuyoruz. Tüm yolcu koltuklarında USB ünitelerini standart olarak sunarak otobüs sektöründe bir ilke imza attık. Bu USB’lerden akıllı telefon, tablet vb. cihazlar şarj edilebiliyor. Otobüslerin elektrik altyapısıyla uyumlu fabrikasyon USB’ler sayesinde araçların güvenlik ve konfor seviyesi artıyor. USB girişlerinde ayrıca aydınlatma da sunarak gece yolculuklarında da kolay erişim imkânı sağlıyoruz. 2+1 koltuk düzeninde yeni bir Mercedes-Benz otobüs tercih edecek işletmeler için sunduğumuz yeni koltuk ray sistemi sayesinde koltukların yeniden konumlandırılması kolaylaşıyor ve değer kayıplarının önlenmesini amaçlıyoruz. 2021 yeniliklerimiz arasında koyu renkli camlar, koyu renkli çift camlı tavan kapakları ve Lounge koltuklar da yer alıyor.
Otobüslerde çalışanların konforuna yönelik hangi yenilikleri yaptınız?
Sürücü konfor paketi ile sürücünün yatma yerinde perde yerine rulo sürgü kapak kullanarak bir ilki daha sunuyoruz. Bu paket kapsamında, sürücünün yatma yerini komple kaplayan uzun ve kalın bir minder de sunuluyor. Yenilikler kapsamında sürücünün konforu için yeri yeniden düzenlenen ayrı bir hoparlör, çakmak yerine çift USB, sürücünün sol tarafında yeni bir evrak koyma cebi, deri direksiyon simidi ve radyonun konumunun yukarı alınması gibi detaylar bulunuyor. Ayrıca host/hosteslerin de geri bildirimlerini değerlendirdik. Hostes konfor paketinde genişletilmiş çift kol dayama desteği ve koltuğun 50 mm aşağı indirilme imkânını sunuyoruz. Tourismo modellerinde de genişletilen ayak dayama yeri, bardak tutucu ve hostes çağırma düğmesi sayesinde konfor ve fonksiyonelliği arttırdık. Ayrıca Tourismo 15 modellerimizde otobüs içindeki anonslar için sunulan kablosuz mikrofon da bir ilk olarak standart şekilde sunuluyor.
Peki yetkili servislerinizde sunduğunuz hizmetler ve paketler hakkında da biraz bilgi verebilir misiniz?
Öncelikle şunu ifade etmek isterim ki aracın yetkili serviste bakım ve onarım görmesi gerçekten çok büyük önem taşıyor. Müşterilerimiz de artık bunun önemini kavramaya başladı. Görüyoruz ki 2.el araç satışında artık yetkili serviste bakım ve onarımı yapılmış otobüsler daha çok tercih edilir durumda, bu araçların hem satışı daha hızlı oluyor hem de fiyatı daha farklı oluyor. Biz de bakım, aşıntı ve uzatılmış garanti paketlerimizde daha avantajlı fiyatlar sunmaya başladık, bunun yanı sıra peşin fiyatına taksitli satış seçeneğini de sunmaya başladık. Bu aylık ödemeli yeni sözleşme modelinde hem zamana yayılan ödemeler ile toplam sözleşme bedelinin tamamı tek seferde ödenmiyor hem de araçların çalışmadığı dönemde paketi dondurma seçeneği sunarak sektöre destek oluyoruz. Ayrıca 2021 yılında 100’ün üstünde aracın servis paketi ile beraber satışını gerçekleştirdik, servis paketi dâhil araç satışının daha da artmasını temenni ediyoruz.
Son olarak; ekonomi alanında nasıl faydalar sağlıyorsunuz?
Yeni bir “ekonomik sürüş paketi” sunarak sektöre yeni bir standart getiriyoruz. Bu sayede Mercedes-Benz otobüsleri; öngörülü sürüş sistemi, otomatik karoser indirme, lastik basınç izleme ve Eko sürüş asistanı aracılığıyla yüzde 4’ü aşabilen oranda yakıt tasarrufu sağlıyor. Ayrıca Powershift otomatik şanzımanı da 2021 yılı itibarıyla bu yeni ekonomik sürüş paketinde standart olarak sunuyoruz. Öngörülü Sürüş Sistemi (PPC) ise Avrupa ve Türkiye otoyollarının yüzde 95’ini kapsayan dijital yol haritaları ve GPS bilgilerini kullanan, vites değişim zamanları ile vites seçimlerinde optimizasyon sağlayan bir sistem. Bu da yakıt tasarrufuna katkıda bulunuyor. Öngörülü Sürüş Sistemi, hız sabitleme sisteminde kaydedilen hızın belirli bir tolerans değerinde üzerine çıkabiliyor veya altına inebiliyor. Bu sistem tüm fonksiyonlarıyla kullanıldığında sadece yakıt tasarrufu sağlamakla kalmıyor aynı zamanda sürücünün yükünü de hafifletiyor.
Tourismo’da yeni sunmaya başladığımız otomatik karoser indirme özelliğinde araç 80 km/s hıza ulaştığında karoser 20 mm alçalıyor. Hava sürtünmesinde avantaj sağlayan bu sistem otomatik olarak çalışıyor. Aracın hızı 60 km/s’nin altına yeniden indiğinde gövde bu sefer 20 mm yükselerek standart konumuna geliyor. Travego modellerinde standart olan adaptif hız sabitleme sistemini ise artık tüm Tourismo modellerinde standart olarak sunmaya başladık.